Förbannade kålätare

Typiskt. Jag som tänkte att vi skulle bli självförsörjande på grönkål (jag har iochförsig aldrig ätit grönkål vad jag vet, och jag är dessutom den enda i familjen som öht äter kål) men nu i kväll när jag gick min lilla runda i trädgården hittade jag en massa FÖRBANNADE LARVHELVETEN på mina blomkåls- och grönkålsplantor. Jag försökte plocka bort de mest angripna plantorna och bladen och jag får nog ta en utrotningsrunda i morgon också och dessutom inhandla lite biologiska bekämpningsmedel. Där fick jag för att jag var övermodig och inte täckte ordentligt med fiberduk. Jag tänkte ju göra det men tyckte att det verkade som om min fiberduk inte var vattengenomsläpplig. Nåja, nu har jag lärt mej den läxan till nästa år.

Lite bilder på förödelsen:



Jag blev lite orolig när jag såg att den tidigare så frodigt gröna grönkålen hade blivit lite gulare i toppen. 


Och så här ser det ut numera i gurkört-och blomkålslandet:
Tyvärr fick jag ta bort en blomkålsplanta som hade börjat bilda ett litet gulligt blomkålshuvud. Tyvärr fullt med larver :(


Här syns en grön larv.



Jag tycker ju visserligen att larver är söta men INTE I MINA RABATTER!!!!

En sån här samling hittade jag också på ett blad, jag tänkte att det var ägg av nåt slag men det ser samtidigt ut som gråa bladlöss med nåt som liknar ben:



Det finns även högar med små pluttar på bladen som ser ut så här:


Jag tänkte att det kanske var larvägg, men det ser nästan mer ut som om det skulle vara larvbajs, lite som avhuggna korvar. I mina trädgårdsböcker beskrivs kålfjärilens ägg som vita och sittande på undersidan av bladen, men dessa var gröna och satt på ovansidan. Jagvet då vad jag ska göra i kväll. GOOGLA!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ingenordningalls

En opersonligt personlig anonym öppenhjärtlig men inte utlämnande blogg om lite pyssel, tankar och annat som jag ägnar mej åt närhelst jag kommer åt.

RSS 2.0