Bildkavalkad

Senaste inlägget var ju utan bilder, lite trist tycker jag nog, så här kommer en bildkavalkad från trädgården som den ser ut nu.

Den här myrinvaderade och bortglömda myntakrukan börjar få lite nya skott längst ner. Trevligt!


Fuchsiorna såg rejält hängiga ut när vi kom hem från semestern efter några rejäla omgångar vatten verkar de flesta ha repat sig utom möjligen den i mitten i bakre raden. Men jag ska klippa ner den lite och se om det finns något liv i den innan jag ger upp.


Så här ser bladen på några av tomaterna, jag funderar på om det är tomatmosaikvirus som har drabbar dom, jag har inte lyckats googla fram några vidare bilder på det tillståndet. Fast å andra sidan har bladen på mina pelargoner liknande färger och där är problemet troligen torka och näringsbrist vilket säkert även kan ha drabbat tomaterna. Just denna tomat är brandywine och dom har inte utvecklat några tomater än, så det kan ju tyda på nån sjukdom. Tiny tim och plommontomaterna däremot verkar ge bra med tomater.


Här är en Tiny tim:


Paprika och chili:


Det blir några chilifrukter iallafall:)


Och några små paprikor:


Potatisen växer bra men ser lite tanig ut, antingen är det myrornas fel eller för lite vatten. Det står en vattenspridare som går igång fyra gånger om dygnet vid grönsakslandet, men det är ingen vidare kraft i den eftersom vattnet från samma kran även går till bevattningen i växthuset och squash/pumpa/gurk/majs/snigellandet bakom boden.


Bondbönorna växer bra men blommorna verkar ätas upp av löss eller nåt. Jag ska spruta lite såpa och sånt på dom igår.


Basilikan fick stå i köket på bevattningsmatta under semestern men det räckte inte riktigt. Så vi får se om det går att få lite liv i nån planta.


Vintertid kan man knappast tro att dom torra grenarna som slingrar sig runt huset kommer att bädda in nästan hela framsidan med grönska några månader senare. 


Tre bilder på pallkragarna, den första med mynta, den andra med grönkål och några stackars lökar som kämpar för en plats och den tredje med blomkål och lusangripen gurkört som ska få flytta till kryddlandet såsmåningom.






Här växer pumpa, squash mm på vår gamla komposthög. Tyvärr verkar skyltarna ha försvunnit så jag vet inte riktigt vad som är vad, men gul squash syns ju iallafall... Tyvärr verkar sniglarna också gilla squashplantor... 



Så nu ska jag ut och se om det är några där!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ingenordningalls

En opersonligt personlig anonym öppenhjärtlig men inte utlämnande blogg om lite pyssel, tankar och annat som jag ägnar mej åt närhelst jag kommer åt.

RSS 2.0