Long time no see....





Hemma efter en vecka på Kreta! Det var så körigt precis innan vi åkte med att få allt i trädgården i ordning, så jag hann varken blogga om det eller ens ta några foton på det jag fick till. Jag tänkte att bilderna ovan skulle visa på hur mycket allt har vuxit medan vi varit borta, den övre bilden är några dagar innan avresa och den nedre är tagen alldeles nyss, men ärligt talat syns det inte så mycket. Dessutom har det tillkommit lite bönor och ärtor som jag planterat ut på nedre bilden och de gräslökplantor och dragon som syns upptill har flyttat tillbaka till kryddrutan. Som numera ser ut så här:


Alldeles fri från mynta. Bortsett från kungsmynta då, jag delade den stora jag hade (som från början var två plantor) i fyra delar och satte dom i varsitt hörn. Den stora blommande växten framtill i mitten är timjan, den ser totalt anskrämlig ut i verkligheten just nu, men blommorna är fina...
Jag har även kompletterat kryddlandet med några köpta tuvor persilja, egensådd koriander och så fick några blomkåls- och grönkålsplantor som inte fick plats i pallkragarna bo där.

Tre pallkragar är up and running. Både fiberduken och jorden tog slut innan semestern så det fick räcka så länge. Just nu funderar jag på om jag ska sätta i hop de andra eller vänta tills nästa år, men det blir nog så att jag sätter ihop en dubbel och en enkel till och odlar lite morötter, rödbetor, dill, sallad, spenat, persilja, rädisor och sånt.

Så här ser två av pallkragarna ut, i den närmaste har jag grönkål och  gul och röd lök, och i den bortre blomkål i tre färger och mer lök samt lite annat grejs, två plantor gurkört, lite små ynkliga persilje- och korianderplantor bland annat. Jag har en förhoppning att lökarna ska motverka kålmaskar och annat skit, men vi får se hur det går. 


Så här ser den tredje pallkragen ut:


Här har jag de flesta av mina myntor, förutom några av den vitbrokiga varianten som jag satt i gräsmattan vid berberishäcken, för att se hur dessa klarar sig mot kirskålen, hehehe....
Det som ser ut som dill med vita blommor är koriander som har gått i blom och i mitten tronar de tre tagetes som blev den enda utdelningen av mina tagetesodlingar i år. I de fyrkantiga småkrukorna växer rosenvial som jag inte har kommit på var jag ska sätta ut, dom är ju perenna.

Åsså VÄXTHUSET! Vi hann klart med nytt golv och in med alla växter och montera upp bevattningen innan semestern. Och alla tomater, paprikor och chili klarade sig utan oss en hel vecka! Visserligen ser några tomatplantor rätt miserabla ut och några behöver större kruka och några behöver bindas upp och alla behöver näring och de sista golvplankorna är inte fastskruvade men det f u n g e r a r.



Lite fler bilder inifrån växthuset:



Några plantor behöver toppas....







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ingenordningalls

En opersonligt personlig anonym öppenhjärtlig men inte utlämnande blogg om lite pyssel, tankar och annat som jag ägnar mej åt närhelst jag kommer åt.

RSS 2.0