Kryddland 2.0

Jag har roat mej med att gräva upp och möblera om mitt kryddland, delvis pga kirskålsgenombrott och delvis pga myntaspridning och delvis pga att det bara såg trist ut. Egentligen ett ganska lågprioriterat arbete med tanke på allt annat som behöver göras i trädgården, men nu är det gjort iallafall. Jag ska peta ner lite fler kryddor och kanske lite tagetes och ringblomma också, dom växterna verkar vara bra mot allt. Och så kanske några grönkålsplantor för att se om närheten till kryddväxterna har någon inverkan på mängden skadedjur på kålen.

Här har jag tömt hela kryddlandet och grävt upp det lite. Växterna fick stå och vänta på sin tur i diverse olika kärl. Den stora oregano/kungsmyntaplantan delade jag i fyra delar och satte sedan en del i varje hörn av landet.


Den brokbladiga myntan är nog den mynta jag har som sprider sig mest. Vi hade samma sort i vår gamla trädgård och den var nästan helt omöjlig att gräva bort. Men den är ju gräsligt fin med dom där vitgröna bladen och så luktar den gott. Så jag tyckte att det var dags att ge den en utmaning. Jag grävde upp plantorna från det gamla kryddlandet, det blev fem delar, mitt i alltihopa växte dessutom en stackars salvia som hade det lite tufft. Salvian räddade jag och satte tillbaka i landet. Myntaplantorna däremot satte jag helt enkelt ner i gropar längs med vår berberishäck mot grannen, där kirskålen försöker ta sig in och jag lika frenetiskt försöker hålla den i schack genom att klippa ner den. Jag tänkte att myntan kanske kan ge kirskålen en match om herraväldet.


Tyvärr har jag ingen bild i iPaden på det färdiga kryddlandet och nu är det lite för mörkt ute trots midsommarafton för att ta någon så jag får fixa det en annan dag. 

Jag ställde ut lite plantor häromdagen i den andra jordfyllda pallkragen för att se hur jag skulle sätta dom. Det var bla grönkål, persilja och lök, och eftersom jag senare såg att det var rätt mycket flugor runt kålplantorna så la jag på en fiberduk. Plantorna står kvar där oplanterade så jag får väl ta itu med det sen.



Nu är faktiskt alla mina jordpåsar tömda. Jag har en halv påse barkmull och en och en halv påse kogödsel kvar. Så det blir till att köpa mer jord, för det är en del kvar att fixa. Sex pallkragar kvar och varje drar väl minst tre-fyra påsar, det blir 18-24 påsar (!!!!). Sen är det några tomatplantor och chili/paprika som behöver större krukor, så där går det väl åt fem kanske. Några hörn i grönsakslandet behöver påfyllning med kanske totalt fem säckar och rabatten vid stenen kanske behöver tre säckar barkmull eller gödsel. Dessutom behöver minst en påse lecakulor till. Fyrtio säckar jord och en säck leca, blir väl drygt en tusenlapp om jag kör med icas jord. Puh.
Jag måste kolla vad det kostar att få ett lass jord hemkört. Fyrtio säckar med femtio liter i varje borde bli 2000 l dvs 2 kubik. Fast jag undrar om volymen räknas på samma sätt när det gäller påsjord respektive lassjord.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ingenordningalls

En opersonligt personlig anonym öppenhjärtlig men inte utlämnande blogg om lite pyssel, tankar och annat som jag ägnar mej åt närhelst jag kommer åt.

RSS 2.0