Omplantering pågår!

Så här såg det ut häromdagen när jag planterade om de flesta chiliplantorna och paprikaplantor.

Jag borrade ett antal hål runt om hinkarna ca 3-5 cm från botten. Sen fyllde jag hinkarna med lecakulor ungefär upp till i linje med hålen och sen i med jord och plantor. Jag minns tyvärr inte hur jag blandade jorden men jag tror att det var Rölundajord med iblandad barkmull.

Här är några färdiga hinkar med plantor. Och lite annat junk som dräller runt i vår trädgård. Några plantor återstår att plantera om, men först måste jag shoppa mer lecakulor. 

Igår planterade jag om en drös med självsådda broccoloplantor (inte broccoli, broccolO) samt ett tråg med köpta blomkålsplantor i tre olika färger. Jag har kommit på en lysande affärsidé, om jag köper tråg med färdiga småplantor från vår lokala handelsträdgård för 39 kr och planterar om dem själv i avklippta mjölkpaket, låter dem rota sig och växa till sig någon vecka eller två, så kanske jag kan sälja dom för 10 kr st till förbipasserande. Men då får jag nog starta tidigare på säsongen med försäljningen, för nu har ju sommarlovet börjat så då är inte skoltrafiken här utanför lika intensiv (det ligger en skola typ 50 m från vårt hus). Ännu bättre är det kanske om man även sår plantorna själv, kanske t o  m från egenodlat frö, men då blir det ju betydligt mer jobb. Grönkålstråget som jag köpte gav ju 19 plantor, det ger ju 190 kr om jag säljer alla, själva tråget kostade ju 39 kr så det blir 151 kr i vinst, sen får man ju räkna av arbetskostnad för att plantera om, vattna och skölja ur och klippa till mjölkpaketen och även kostnaden för jord och vatten. Så nån big business är det ju knappast, men om man säljer av de plantor som man inte behöver så kanske man går plusminus noll iallafall, och får grönsaker tillbaka i slutet!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ingenordningalls

En opersonligt personlig anonym öppenhjärtlig men inte utlämnande blogg om lite pyssel, tankar och annat som jag ägnar mej åt närhelst jag kommer åt.

RSS 2.0