Tacodinner

Jag undrar när jag åt tacos för första gången? När jag var liten åt vi det varje fredag eller lördag, lika säkert som att vi åt pannkakor på torsdagar. Naturligtvis var jag tvungen att googla saken och i en artikel på expressens hemsida står det att Old el paso började sälja tacoprylar i Sverige 1982. Då var jag 6 år, men så tidiga var vi inte. Kanske två-tre år senare? Jag minns att brorsan hade ätit det hos en kompis och ville ha det hemma också. I början kunde man väl i princip bara köpa kryddmix, tacoskal och stark och mild sås, till exempel i form av färdiga kit, sk tacodinner. Numera finns det ju en miljon olika såser, kryddmixer, bröd, chips av x antal olika märken.
Min mamma hade ett recepthäfte med tacorecept, och däri fanns bland annat ett recept på tortillas som hon bakade ibland till fredagstacosen. På den tiden kunde man ju inte köpa färdiga tortillas. Och dom hembakade är ju fantastiskt mycket godare än köpta, även om jag iallafall köper Santa Marias tortillas som inte innehåller konserveringsmedel. 

Vi äter fortfarande tacos en gång i veckan, inte nödvändigtvis på fredagar eller lördagar, det är ju roligare att piffa till en helt vanlig måndag med tacos. Okej, troligen har den försvenskade något mesiga svenska tacovarianten inte har mycket med äkta mexikansk taco att göra (jag har tyvärr inte varit i Mexico) men det är otroligt tacksamt att laga hemma hos oss. Alla äter utan knot, man får plocka ihop det man vill ha och alla blir glada och nöjda. 
Häromdagen slog jag t o m till med att ställa mej och baka tortillas, trots att det numera går att köpa. Så här såg det ut vid utbakningen


Och vid gräddningen:



Tyvärr har jag inga bilder från själva ätandet, men ett ungefärligt recept kan jag bjuda på. Det blir cirka åtta stycken.

5 dl vetemjöl
Ca 1/2-1 tsk salt
50 g smör eller motsvarande mängd olja, det behövs egentligen inte så mycket fett, men det blir gott och lätt att kavla!
Vatten till det bli en smidig bra deg, typ 1,5-2 dl, blir det för kladdigt får man tillsätta mer mjöl. 

Blanda salt och mjöl, skär ner små bitar smör i mjölblandningen eller häll i oljan, finfördela smöret/oljan i mjölet, tillsätt vatten och knåda ihop till en deg. Dela degen i bitar ca 8 st, rulla bollar av degbitarna och platta till lite. Om man vill kan degen få vila lite nu, annars är det bara att köra på och kavla ut tunna tunna kakor av degen och grädda en i taget i stekpanna på lite lägre temp än högsta. Lägg färdiggräddade kakor mellan några kökshanddukar så att dom håller sig mjuka och varma. 

Ät och njut! Passar även bra till frukost dan efter om man lägger dom i en plastpåse. Om det blir nåt över vill säga....






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ingenordningalls

En opersonligt personlig anonym öppenhjärtlig men inte utlämnande blogg om lite pyssel, tankar och annat som jag ägnar mej åt närhelst jag kommer åt.

RSS 2.0