Bildkavalkad

Jag har varit dålig, för att inte säga rent ut sagt usel på att uppdatera bloggen de senaste veckorna. Men här kommer ett gäng bilder!!!!!

En stooor pumpa som börjar gulna. Jag försökte visa hur stor den är genom att jämföra med min tumme, men jag tycker nog att den inte ser så stor ut som i verkligheten ändå. Presenningen ligger där för att förhoppningsvis döda ogräset där under.


Pumpa- och squashlandet på gamla komposthögen börjar se lite anskrämligt ut, inte lika frodigt som förr, några kalla nätter (dock utan frostän så länge) har gått hårt åt bladen, flera ser ut så här:


med nån sorts mögelprickar på.


Några sena sådder i blomlådorna. Ruccola och rädisor i den frodiga lådan närmast kameran och spenat och koriander i den bortre frodiga lådan. I de nysådda lådorna har jag sått rädisor iallafall, sen minns jag inte riktigt, kanske att jag hällde ner en ansenlig mängd dillfrön i den ena. I den nysådda lådan närmast kameran finns ett litet område där jag provsådde några korianderfrön från egenodlade korianderplantor som har gått i frö. Och dom har grott!! Så nu har jag kört hela cykeln från frö till planta till frö och till ny planta! Äldste sonen håller på med ett sådant projekt i skolan, "från frö till frö", så jag ska visa honom detta vid lämpligt tillfälle!


Den kålmaskätna grönkålen börjar hämta sig lite i topparna, men under kruset är det lite gnagt. Jag undrar när larverna ger upp för säsongen, grönkål kan ju skördas typ till jul så innan dess?


Och ett litet blomkålshuvud.... Maskätet men ändå....



Det myrbebodda grönsakslandet inväntar höstgrävning och upptagande av dom sista potäterna. Jordgubbsplantorna ska också ryka. Jag funderar på att ge mej ut i parken häromkring och norpa några skottkärror avklippt gräs för att täcka landet med tillsammans med blast och sånt som redan finns. 


Och så några bilder från växthuset. Plommontomaterna växer bra men är inte så jättegoda, lite torra och ihåliga. Kanske lite vattenbrist och för mycket värme?


Tiny Tim frodas iallafall, några gulnade blad men dom ger fortfarande små goda tomater från storlek körsbärstomater och nedåt.



Chilin är skördeklar. Jag funderar på om jag ska torka den eller hacka och frysa in.


Jag tror att dessa paprikor ska bli gula, men skylten på just denna planta har försvunnit, paprikan längst ner ser mer ut som om den tänker bli röd.


Vindruvorna i uterummet börjar mogna. Till skillnad från utedruvorna blir det iallafall lite fruktkött kvar när man spottat ut kärnorna....





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ingenordningalls

En opersonligt personlig anonym öppenhjärtlig men inte utlämnande blogg om lite pyssel, tankar och annat som jag ägnar mej åt närhelst jag kommer åt.

RSS 2.0